29.4. – 30.4. 2023 – PT Naše dva dni v lúčanskej Malej Fatre a Strečne.

V sobotu ráno 41  turistov sadlo do autobusu.  Našu cestu sprevádzal dážď , mala som obavy, že náš naplánovaný program bude treba meniť. A tu, za Žilinou, akoby zázrak ,sucho. Takže plán ostáva. Autobus zastavuje v dedinke Turie. Po úvodnej kávičke v bistre Sezam sa vydávame na túru. Piati spolu výletníci si robia vlastný program. Dohodujeme sa ,že o 13 00 sa stretneme  v bistre. Naša 36 členná partia začína, od obecného úradu , po modrej značke, kráčať na vrch Čipčie.   Pohodovou cestičkou, cez lúky, prichádzame ku kameňolomu. Chvíľu ideme asfaltovou cestičkou , prechádzame traverzom popod les, vchádzame vo pekného lesa, chodník začína byt prudší. Terén sa znovu mení , ideme stúpajúcim traverzom v prudkom skalnatom teréne. Znova vchádzame do redšieho lesa ,pomaly sa dostávame na hrebeň. Čaká nás prudké stúpanie. Pripadá nám ,že nemá konca. Ako sa blížime na vrchol začína fúkať chladný vietor. Konečne vidíme vrcholovú tabulu. Je tu lavička ,na ktorej si robíme vrcholové foto.  Pod vrcholom v zavetrí sa posilňujeme dobrotami . Nechýba dobrá nálada. Vtipy len tak fičia. Nejdeme sa dosmiať. ,,Jój , či nám je len dobre.  V dedine nás čakajú kamaráti, ktorý boli oveľa rýchlejší, treba sa brat dole,, . Po modrej značke lesom klesáme , až prídeme na rozcesník . Odbočujeme na žltú značku ,smer Turie. Miestami je klesanie prudšie , ale oveľa miernejšie ako cesta hore po modrej. Prichádzame ku kameňolomu z druhej strany. Tu nás čakajú kamaráti ,ktorý si robili vlastný program. Vravia nám ,že v dedine je krásny starobylý kostolík z 12 storočia a ak chceme , môžeme ho navštíviť celá skupina. S piesňou na perách sa vraciame do bistra , kde sa všetci stretávame. Pivko a kávička nám dobre padli.  Ešte čašníčke všetci spievame turistickú hymnu ,,Prešiel som cudzie kraje,,. Naše kroky smerujú do kostolíka.   Kostolík bol otvorený , ženičky ho upratujú.  Pekne nás privítali . Mirko zbehol zavolať pána , ktorý  nám porozprával históriu kostolíka . Pekne sme zaspievali pane Márii a rozlúčili sa. Bola to krásna nečakaná chvíľa ,ktorá prišla, akoby z neba. Pekne sme poďakovali a pobrali sa do autobusu . Začalo pršať.

Naša cesta smerovala do Lietavy. Chceli sme navštíviť Lietavský hrad.  Keďže pršalo na hrad sa vybrala asi polovica z výletníkov. Obliekli sme pršiplášte a začali kráčať. Na výlete bola s nami Betka Zbranová,  ktorá tento kraj dobre pozná, je tu doma.  ,,Bola nám na celom výlete poradným hlasom,,. Poradila nám skratku .  Rýchlu  ,ale strmú, ako do neba. Bola to fuška , riadne sa šmýkalo. Na krátkej ceste sme sa roztrhali. Keď sme  prišli na hrad, našich sme nevideli. Ale návštevníci, ktorý sa vracali nám povedali, že je otvorený bufet. ,,Isto budú tam ,,pomyslela som si. Aj tak bolo. Kde som otvorila dvere, cítila som sa ako by som vošla do filmu ,,Kráľ drozdia brada,, . Do scén, ktoré nakrúcali v hradnej krčme. Jednoducho ,,bomba,,. Krásna odmena. Skoro všetci už sedeli za bukovým obrovským stolom. Mali pred sebou veľký šach ,a zväčša popíjali pivo. Na stole horeli veľké sviečky a v krbe praskalo drevo. Ako prichádzali ostatný, naši, každému zasvietili oči od prekvapenia. Prežívali to podobne ako ja. Pobudli sme tu dosť dlho , atmosféra bola parádna. Keď sme vyšli z krčmy vítalo nás slniečko. Neuveriteľné. Ďalšia odmena. Teraz sme si poobzerali hrad. Pofotili sa . A vybrali sa dlhšou ,výhľadovou cestou , do autobusu. Ty čo nešli na hrad, nás čakali v bufete pod hradom. Ešte sme si na chvíľu prisadli, porozprávať dojmy z hradu.

Spokojných s výletom, nás pán šofér odviezol ubytovať sa do Strečna,, Stredisko internátnej prípravy ŽSR,, Čakala nás dobručká večera, pekné izby a skvelé spoločne posedenie do neskorých hodín. Pekný objekt dobre vybavený , milý personál. Škoda je ešte nemali spustený bazén a sauny. Brali sme si plávky ,mysliac si ,že tieto služby využijeme.

V nedeľné opršané ráno, po dobrých raňajkách ,  väčšiu  polovicu výletníkov, odviezol pán šofér Hurák do Strečianskeho kostola na sv. Omšu.  Bola nedeľa dobrého pastiera . Pán farár mal peknú kázeň a čo bolo milé, na konci sv. omše nás pozdravil . Dal nás za príklad, že začíname deň s naším Pánom. My sme  ešte zaspievali pane Márii , ako máme zvykom  a poďakovali osobne pánovi farárovi za pekné privítanie.

O 10 00 sme sa od ubytovali, poďakovali  piesňovo za dobru starostlivosť.

Autobus nás ,už za slnečneho počasia,  odviezol pod hrad Strečno  , kde začínal náš nedeľný program. Rozdelili sme sa do viacerých skupín. Niekto išiel na   Starhrad v Nezbuckej lúčke , kde sa dostali kompou cez Váh.   Tiež do koliby pri rozprávkovom lese. Niekto na prehliadku hradu Strečno. Niekto na prechádzku po cyklotrase okolo vodného diela .

17 turistov sa vybralo na plánovanú túru na vrch Polom. Hore sme šli po modrej turistickej značke. Prudko hore na vyhliadkovú vežu. Potom prudko hore na Špičak ,kde boli krásne Havranie skaly a Budzogáň.  Potom okolo kameňolomu.  Chvíľu lesnou cestou a znovu prudko hore ,ešte traverz až sme prišli na cyklo lesnú cestu , ktorá nás doviedla až na vrch Polom ,kde je pamätník bojovníkom 1.ČŠ Armádnemu zboru.   ,,Veru bol to ťažký výstup,,. Po spoločnom posilnení , sme po cyklo chodníku ,červenej značke,  zostúpili dolu k hradu .  O 16 00 sme nasadli  do autobusu a ukovaných, spokojných , veselých nás p. šofér doviezol domov.

Ďakujem všetky za prispenie k dobrej nálade ,za dochvíľnosť, za to že sa každý staral o svojho blížneho. Jednoducho ,že nám bolo spolu dobre.